måndag 29 juni 2009

california baby

Nu är jag äntligen tillbaka från en lång dag spenderades på flyg kors och tvärs. San Francisco - Frankfurt, tio timmar. Väntetid två timmar till nästa flyg. Frankfurt - Stockholm, två och en halv timme. Väntetid tre timmar på nästa. Stockholm - Örnsköldsvik, femtio minuter. Hemma! Jag skulle kunna göra en törnrosa och sova i all oändlighet. Gud så mycket roligt jag har haft. Jag är dock väldigt hemmakär och borta bra hemma bäst stämmer absolut in på mig.

Efter att ha packat vad som känns som ett ton i bagaget och tvingats argumentera med ilskna tyskar i Frankfurt (jag gillar inte tyskar) anlände vi äntligen till San Francisco. Vädret var fantastiskt. Sarah och Kathy (våra två extramammor) mötte oss med bamsekramar. Vi skulle spendera två dagar i San Francisco och sedan till Sacramento, två timmar bort där de bodde. De två dagarna var underbara, vi gick och åt frukost på ett tidigt 50tals inspirerat hak, gick runt bland de söta godisfärgade husen och drömde oss bort. Jag älskar SFs långa backar och unika hus, inte ett som är det andra likt. Kathy skulle ta hand om oss den första veckan, Sarah den andra. Kathys hus ligger nära landet, de har byggt om huset som ingen annan med egen trädgård med pool. De har en katt, Spanky, som pratar hela tiden och är väldigt fet. Och en ko, Mama cow, som gillar melonskal. Veckan som kom gick vi och såg The hangover med Kathys son Zach, den var jätterolig. Vi spelade minigolf, gick runt i staden och badade i poolen. På fredagen åkte vi till Lake Tahoe, en jättefin sjö omringad av fjäll och skog. Stugan som vi fick låna hade allt från bubbelpool till utsikt mot havet, jag var väldigt nöjd. På söndagen åkte vi hem till Sarahs för veckobyte. Sarah bor ganska klyché i ett kvarter nära staden, köpcentrumet och gallerian - där det shoppades endel. Vi cyklade, besökte Muir Woods och satt på Stinson beach tillsammans med henne, vilket var en underbar strand med puderbeige sand. Muir Woods är hem till de stora Redwoods och Seqoia, gigantiska träd som har funnits där i tusentals år. De tog oss med för att spela golf en dag eftersom hela hennes familj spelar, Katrin och jag var dock inte lika bra som dem. Vi hann se så otroligt mycket, uppleva två amerikanska hem och se hur de bor.

Jag provade american pancakes, bananabread och tabasco. Brödet och pannkakorna smakade väldigt gott, tabascon inte likaså. Jag har köpt mycket nya kläder men jag försökte ändå hålla mig till en gräns. Det jag har berättat är bara kortfattat vad vi gjorde, minnerna blir så klart aldrig suddiga. Nu ska jag duscha, borsta tänderna och lägga mig. Jag har förtjänat det. Godnatt.

1 kommentar:

Susanne sa...

Åh vad underbart du verkar ha haft. Skulle absolut inte tacka nej till en sådan resa just nu, speciellt inte i den situation som jag/vi sitter i just nu. Hoppas man får se bilder från resan också! :D