onsdag 2 december 2009

22 dagar

Nu har nedräkningen börjat. Idag har jag tänkt att hitta recept på julgodis som jag senare ska baka. Jag har börjat planerat julklappar och skriva julkort, julen är den högtid som jag älskar mest. Det ryker ifrån skorstenar och glittrar av ljusslingor över tak och granar som luktar så gott. Förra julen var jättefin. Paulina och jag pyntade granen då jag inte blev kidnappad av Crippe som gömde och kysste mig över halsen och överallt. Han fick tjocksockar av mormor eftersom min är världens snällaste och glögg med russin i. Jag kan se tillbaka och minnas stunderna av glädje och le för mig själv, men det är dåtid och jag tittar inte bakåt längre.
Jag kom över en artikel i en gammal Cosmo som jag nästan blev lite rörd över:

"
Män som inte fattar hur fantastisk du är har uppenbarligen problem med fattningsförmågan. Män som inte anstränger sig för din skull har inte i ditt liv att göra. Män som inte ringer är helt enkelt inte intressanta. Den enda anledningen till att män får dig att känna dig osäker, ovärdig och dum - gång på gång på gång - är att du låter dem. Du skall dyrkas och hyllas och bjudas ut och smickras och lyssnas till och din födelsedag ska göras till allmän helgdag. Du behöver inte jaga efter män som får dig osäker. Det stora problemet är att du är så upptagen med rötägg som inte förtjänar dig att du missar stjärnorna. Du är fab och du vet vad du förtjänar. Så ut och skaffa det!"


Det kändes som en käftsmäll.
Hon satte verkligen huvudet på spiken - samtidigt som det är patetiskt att jag behöver hjälp av en tidning för att inse faktum. Dock känns det så självklart nu att radera dem som ödslar energi. Jag ska städa upp mitt liv och få ordning på situationen igen. /Petra

Inga kommentarer: