torsdag 10 december 2009

14 dagar

Depression: ihållande känslor av nedstämdhet, har svårt att känna lust att aktivera sig med sådana saker som man vanligtvis ägnar sig åt. Många upplever att de är helt tömda på energi och att de känner en väldigt trötthet under större delen av dygnet. Ju mindre man gör och ju mer man drar sig undan från omvärlden, desto mer skuldkänslor brukar man också få, över allt man inte får gjort. Det är också vanligt med koncentrationssvårigheter och en känsla av att inte kunna fatta beslut eller tänka klart.
Depression kallas ibland ”själens förkylning” eftersom det är ett så vanligt problem. Mellan 5 och 10 % av alla svenskar är deprimerade, och risken att drabbas någon gång under sin livstid brukar anges som 25 % för män och 50 % för kvinnor.

Det är alltså relativt vanligt med svackor. Det har helt enkelt staplats för mycket på mina axlar som jag inte orkar med. Jag kallar det min 20-års kris, jag vet dock att jag kommer på fötter igen då tiden är rätt. Var sak har sin tidpunkt bara vi låter oss ha tålamod. Finn styrkan att prata om det istället för att skämmas och endast se det negativa, situationer har alltid två sidor och jag väljer att vara positiv i allt jag finner mig i. Jag har aldrig tillåtit att känna mig dum - det kostar bara onödig energi, och till vad tjänar det åt? Tänk istället att lära av misstag och alltid ge credit
till dig själv. Du är så mycket starkare än du tror och har kommit ända hit, så varför ge upp nu.
/Petra

Inga kommentarer: