onsdag 24 februari 2010

Amnesty International

Det här händer mig jämt. Påväg in i Gamla stan möter jag en trevlig kille som ställer frågan "Tycket du att alla människor ska ha lika rättigheter?". Ja. Självklart. Jag vet att jag borde säga tack, men nej tack eftersom jag har mött många säljare som charmar sig in enbart därför. Men det är för en god sak, tänker jag och vad tusan. Nu sitter jag här med ett kuvert med texten "Alla människor är födda fria och lika" från Amnesty International. Jag vill ju hjälpa och bidra dem fattiga som behöver pengar. Dock får jag alltid förfrågan om jag vill stödja valarna i Green Peace eller gå med i Svenska kyrkan. Ser jag så godhjärtad ut? Eller mer tänkbart, ser jag så lättlurad ut? Jag låter det gå en månad och sedan får jag se hur jag gör. 75 kronor kan det vara värt.

Inga kommentarer: